maanantai 19. huhtikuuta 2010

Kevät on kasvun ja uusien suunnitelmien aikaa

Erityisesti tänä keväänä suunnitellaan ja visioidaan tulevaa, sillä ryhmät ja jaostot suunnittelevat vuosien 2011-2012 toimintaa ja strategiaa visioidaan piirihallituksen johdolla. Itse innostun aina toiminnansuunnitelusta, koska silloin saa päästää luovuuden valloilleen ja esittää villejä ideoita. Toki kaikki villeimmät ideat eivät aina ole toteuttamiskelpoisia.


Toiminnansuunnittelun kolme ensimmäistä tavoitetta on johdettu suoraan strategiasta ja viimeisen tavoitteen piirihallitus on lisännyt itse. Neljä päätavoitetta ovat seuraavat: Partion tuotelupaus pitää kaikkialla Lounais-Suomessa, Partio on vahva nuorisojärjestö, jolla on merkittävä asema yhteiskunnassa, Jokainen partiolainen on ylpeä harrastuksestaan ja Kasvun tukeminen. Erityisesti ohjelmaministerin mieltä lämmittää se, että ohjelma ja se, mitä partiossa oikeasti tehdään on nostettu keskiöön.


Myönnän, että ylläolevat tavoitteet ovat korkealentoisia, mutta ainakin ohjelmaryhmä ja ohjelmatoiminnanalan jaostot ovat miettineet, miten tavoitteisiin konkreettisesti pyritään. Jokaisen jaoston tavoitteena on järjestää laadukkaita ohjelmatapahtumia, joissa toteutuvat partio-ohjelma, -arvot ja päämäärä. Toivon, että ohjelmatapahtumat olisivat huippu siistejä ja niihin osallistuttaisiin innolla!


Olemme keskustelleet pitkään siitä, miten lapset ja nuoret pääsevät vaikuttamaan. Olisiko mahdollista, että tulevaisuudessa samoajat ja vaeltajat saisivat itse päättää omien ohjelmatapahtumien sisällöstä tai valita piirin kehy-projektiin kohdemaan? Viime ohjelmatapahtumissa on korostettu yksilöllisyyttä esim. HuHun Hyvä Elämä-päivässä samojat saivat kiertää toimintapisteitä, joista sai eväitä elämään, hyvään ja onnelliseen elämään. Seuraavien kahden vuoden aikana haluamme painottaa taas yhteisöllisyyttä ja yhdessä toimimista.


Jokaisen partiolaisen tulisi ylpeä harrastuksestaan. Olemme ajatelleet, että ohjelmatapahtumien tulisi näkyä myös ulkopuolisille. Ei mennä pelkästään metsään, vaan osa ohjelmasta voisi olla kaupunkiympäristössä. Aiomme tehostaa myös tapahtumista tiedottamista. Jokaisen tapahtumajohtajan velvollisuutena on hoitaa juttu joko Repolaiseen tai piirin nettisivuille. Ajatuksena olisi, että osallistujat saisivat kertoa kokemuksistaan ja sitä kautta kohderyhmä ja lippukuntien aikuiset saisivat tietoa, millaisia tapahtumia järjestetään piirin alueella. Tämän vuoksi toivommekin, että laadukkaat ohjelmatapahtumat ja tapahtumien saama julkisuus saisivat aikaan kovasti tavoiteltua kasvua.


8 kommenttia:

  1. Mikä mahtaa olla tämä partion tuotelupaus?

    VastaaPoista
  2. oon miettinyt sitä paljon ja jotenki piirin osatavoitteissa (joita aletaan parhaillaan työstämään) pyritään ennemminkin puhumaan laadusta ja monipuolisuudesta.

    Partiotuotelupaukselle on varmaan yhtä monta määritystä, kuin niitä jotka sitä yrittävät määritellä, mutta piirin strategian osatavoitteissa voisi tulla esille se mitä se muun muassa voisi olla.
    Jotakin näiden kaltaista: lippukunnissa on koulutetut johtajat, partio-ohjelmaa sovelletaan ja käytetään lippukunnissa ympäri piirin, moninaisuus ja avoimuus partiossa huomioidaan, piiri tuottaa lippukuntien toimintaa ja hallintoa tukevaa materiaalia jne...

    VastaaPoista
  3. Idalle: tapahtumatiedotuksen suunnitelmallinen lisääminen lämmittää kovasti meikäläisen sydäntä. Ajattelinkin kohtsillään laittaa Ketunkoloon viestin, että mulle voi lähettää joko ideoita nettiuutisiksi tai valmiita uutisia, niin voin laittaa/laitatuttaa niitä nettiin.

    Pasi: Mistään papereista asiaa tarkastamatta sanoisin fiilispohjalta, että tuotelupaus tarkoittaa sitä, että lapsien ja nuorien pitää saada partiosta se mitä heille ennakkoon siitä markkinoidaan saavan. Eli esimerkiksi partiosta täytyy oikeasti saada niitä kavereita ja seikkailuelämyksiä (ja vanhempien näkövinkkelistä esim. sosiaalisia ja luonnossaliikkumisen taitoja), joita niin innokkaasti markkinoimme partion tarjoavan. Mari ehtikin jo viestiinsä laittaa joitakin keinoja, joilla voimme yrittää vaikuttaa tämän tuotelupauksen lunastamiseen.

    VastaaPoista
  4. Musta partion tuotelupaus on tietoja, taitoja, arvoja ja asenteita, joita opitaan partiossa. Me luvataan antaa eväitä elämään, että yksilö tulisi sinuiksi itsensä kanssa ja tulisi toimeen muiden kanssa. Toki mielipiteitä on monia ja kaiki eivät ole samaa mieltä

    VastaaPoista
  5. Yhteisöllisyys on tärkeää nykypäivän yhteiskunnassa ja mielestäni partiosta saakin siihen hyviä eväitä. Yhteisöllisyyttä on varmasti hyvä korostaa, ainakin näkyvästi partion ulkopuolelle ja niille kohderyhmille, joilla on suurena vaarana ajatella "miks mun pitäis, ei kuulu mulle". Hyvä elämä -tyyppinen ohjelma oli suunnattu samoajille, jotka (nykypäivänäkin) hoitavat isoa osaa lippukunnan arkipäivästä ja jotka ovat jo siten mukana yhteisöllisessä toiminnassa. Tällöin nuoren on hyvä myös välillä pysähtyä ja miettiä, mitkä asiat tekevät omasta elämästäni hyvän ja mitä osa-alueita siinä on. Partio on varmasti iso osa sitä ja hyvä niin, mutta henkilökohtaisen hyvinvoinnin takaamiseksi voi vaikka välillä urheilla tai rentoutua tai parantaa maailmaa...

    Eli yritän sanoa sitä, että partio on hyvä "vastavoima" yhteisöllisyyden katoamiselle, mutta tervettä yksilöllisyyttäkin tarvitaan.

    VastaaPoista
  6. Totta, voisiko partion tuotelupaus olla partion brändi "Partio tekee hyvää minulle ja sitä kautta maailmalle"?

    VastaaPoista
  7. Ida lähestyy nyt asian ydintä. Keskusjärjestön strategit ovat käyttäneet business-termejä vähän sokeasti oivaltamatta niiden sisältöä.

    Tuotelupaus ei voi olla pitkä eikä mitenkään kovin moniulotteisesti tulkittava. Tuo brändin sisäinen kirkastuslause lähenee jo sitä. Toivottavasti tuleva brändin iskulause ei ole yhtä nössö!

    VastaaPoista
  8. Mä olen ollut samaa mieltä koko ajan, mutta sain vihdoin tiivistettyä asian yhteen virkkeeseen lainaamalla brändin sanomaa. Olen samaa mieltä siitä, että brändin iskulause pitää olla katu-uskottava. Etteivät vaan tarpojaikäiset sano, että LoL, ketä kiinnostaa.

    VastaaPoista